Welkom bij LAB !

LAB is onderdeel van de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen die bestaat uit Psychologie, Politicologie, Sociologie, Antropologie, Communicatiewetenschap, Sociale Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies, Pedagogiek, Onderwijskunde en Lerarenopleiding. Communicatiewetenschap, Sociale Geografie en Planologie, Antropologie, Politicologie en Pedagogiek opleidingen. De faculteit is nationaal en internationaal bekend om het onderwijs en onderzoek die ze uitvoert.

Onderzoekers die hun onderzoek willen indienen bij de Commissie Ethiek of onderzoek willen doen in het lab moeten eerst inloggen met de knop rechtsboven in het scherm.

Voor studenten die willen mee doen aan onderzoek is onderstaande informatie van belang.

Op deze website kan je je aanmelden als je wilt deelnemen aan onderzoeken die gedaan worden door de Psychologie of Commnunicatiewetenschap.

Waarom zou jij deelnemen aan onderzoek?

  1. Bijdragen aan de wetenschap

    Alle kennis die we hebben over het denken en doen van mensen is dankzij onderzoek. Jij draagt als deelnemer van onderzoek dus bij aan de wetenschap. Daarnaast is het ook gewoon heel leuk! Hoe vaak krijg je de kans om rond te lopen in een Virtual Reality World of om een foto van je hersenen te zien?

  2. Geld verdienen

    Als je deelneemt aan onderzoek, krijg je betaald per uur dat een onderzoek duurt. De hoogte van het bedrag verschilt dus per onderzoek, afhankelijk van de duur en wat er van jou verwacht wordt. Er zijn onderzoeken die je thuis vanaf je computer kunt doen en niet veel tijd in beslag nemen. Er zijn ook onderzoeken waarvoor je een nacht moet doorbrengen in een slaaplab. Je wordt dan letterlijk slapend rijk!

Geen verplichtingen

Als je je inschrijft als deelnemer aan onderzoek bij LAB, verplicht je je tot niks. Er is geen minimum (of maximum) aantal onderzoeken waaraan je moet deelnemen. Je kunt zelf kiezen welke onderzoeken je leuk lijken en wanneer jij tijd hebt voor deelname.

Gebruik van je gegevens

Al het onderzoek dat door LAB wordt aangeboden voldoet aan de eisen van de Ethisch Commissie. Dit betekent onder andere dat er strikt vertrouwelijk met jouw persoonsgegevens en onderzoeksresultaten wordt omgegaan.

Waar vindt het onderzoek plaats?

Sommige onderzoeken kun je thuis vanaf je eigen computer doen. Voor andere onderzoeken moet je naar LAB op de Nieuwe Prinsengracht komen. De onderzoeker zal je de precieze locatie geven.

Wat voor soort onderzoek doen we?
fMRI

Dit is een speciale MRI-techniek waarbij de activiteit van de hersenen door middel van de computer zichtbaar wordt gemaakt in een 3-dimensionaal beeld.

EEG (Elektro-encefalografie)

Bij het maken van een EEG wordt een aantal elektroden op het hoofd geplaatst waarmee elektrische signalen onder de schedel kunnen worden gemeten.

TMS (Transcraniële Magnetische Stimulatie)

TMS is een techniek waarmee de hersenactiviteit door middel van een magnetische puls zeer korte tijd kan worden stilgezet.

Questionnaires

Questionnaires zijn schriftelijke onderzoeken waarbij doormiddel van uitgebreide vragenlijsten gegevens worden verzameld.

Lopende onderzoeken

CAMPAGNEBEELDEN VOOR GOEDE DOELEN Online onderzoek | 0.18 Psychology Research Credit

Welke combinatie van beeld en slogan werkt het beste voor goede doelen?

In dit online priming taakje moet je gezichten plaatsen in de juiste categorie.
Soort onderzoek Online onderzoek
Vrije inloop Nee
Einddatum 2019-06-01 00:00:00
Duur van het onderzoek 15 minuten
Beloning 0.18 Psychology Research Credit
Taal Dutch Only

Online Survey on Media Preferences, Story Telling and Decision-Making Processes Online onderzoek | 0.50 Communication Science Research Credit

Under the authority of the Graduate School of Communication Science, we would like to invite you to participate in an international project!.

The project focuses on the relationship between media and its audience. Of particular interest are media preferences and decision-making processes of young adults between 16 and 21 years old. Part of the survey is to read a comic. The comic was specifically created for the purpose of this project.

The duration of the survey is estimated at around 30 minutes, while it can be filled out on a smartphone we suggest to use a Laptop or tablet for a more immersing experience reading the comic.
Soort onderzoek Online onderzoek
Vrije inloop Nee
Einddatum 2019-05-31 00:00:00
Duur van het onderzoek 30 minuten
Beloning 0.50 Communication Science Research Credit
Taal English Only

A new treatment for spider fear! Fysiologisch onderzoek, Vragenlijsten (lab onderzoek) | 5.50 Psychology Research Credit / 55.00 Euro

Are you genuinely afraid of spiders and motivated to overcome your fear? Then we have good news for you - we are currently running a new study investigating two new treatments for spider fear!

The research will occur across multiple sessions, including three in-person sessions and a follow-up questionnaire. The first session lasts 1 hour and 15 minutes, the second 2 hours and 45 minutes, and the third 1 hour and 30 minutes. In these, we will assess your fear of spiders and administer the treatment, which includes encountering a tarantula and taking a pill (one-time only) of propranolol (a commonly used beta-blocker).

We are looking for participants who are:
- genuinely afraid of spiders and motivated to overcome this fear
- comfortable speaking in English

Because you may receive propranolol, you will not be able to participate if any of the following apply to you:
- you have a personal history of heart problems
- you are currently taking anti-depressants or beta-blockers
- you have a current psychiatric diagnosis
- you are currently pregnant or breastfeeding

If you meet the above criteria and are interested in taking part please complete the following (confidential) questionnaire about your fear of spiders, where we will also ask for some medical information. Please note that you will only be compensated for completing this questionnaire if you are eligible and participate in this study. This questionnaire is expected to take between 1 and 7 minutes to complete.

https://uvacommscience.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_bCyx5X4F7oOo20t

After you have done this, we will let you know your eligibility, and if you are eligible, get in touch to organize your participation.

We look forward to hearing from you soon!
Soort onderzoek Fysiologisch onderzoek, Vragenlijsten (lab onderzoek)
Vrije inloop Nee
Einddatum 2019-10-30 00:00:00
Duur van het onderzoek 330 minuten
Beloning 5.50 Psychology Research Credit / 55.00 Euro
Taal English Only

Empathic Accuracy Computertaakjes (lab onderzoek), Vragenlijsten (lab onderzoek) | 1.50 External research Research Credit

How good are you in understanding others? The Social Brain Lab is looking for participants for a behavioral study assessing Empathic Accuracy. Our task consists in watching videos with emotional content and rating how do you think the other is feeling... simple, right?

Join us for 1.5 hr and know how accurate you are in estimating other people's feelings!


Soort onderzoek Computertaakjes (lab onderzoek), Vragenlijsten (lab onderzoek)
Vrije inloop Nee
Einddatum 2019-10-23 00:00:00
Duur van het onderzoek 90 minuten
Beloning 1.50 External research Research Credit
Taal English Only

What do you think of art? / Wat vind jij van kunst? Online onderzoek | 0.37 Psychology Research Credit

Easy and fun study about art! It is possible to do the study in both English and Dutch.

-----Nederlandse tekst-----

Makkelijk en leuk onderzoek over kunst! Het is mogelijk om het onderzoek in zowel Nederlands als Engels te doen.
Soort onderzoek Online onderzoek
Vrije inloop Nee
Einddatum 2019-08-30 00:00:00
Duur van het onderzoek 30 minuten
Beloning 0.37 Psychology Research Credit
Taal Dutch or English

fNIRS feasability Computertaakjes (lab onderzoek) | 10.00 Euro / 1.00 External research Research Credit

fNIRS feasability
Dit project bestaat uit 2 experimenten. Elke deelnemer doet 1 experiment dat bestaat uit twee taken, of 'brand valuation & tv commercials' of 'buying behaviour & emotion'. Tijdens het uitvoeren van de taken wordt hersenactiviteit gemeten met een functional near-infrared spectroscopy (fNIRS) device.

Brand valuation (NPS) and tv commercials (TVC)
Tijdens deze taak krijgt de proefpersoon logo's van bedrijven te zien. Na het zien van dit logo wordt de proefpersoon gevraag in hoeverre hij/zij het bedrijf zou aanraden aan een vriend of collega. De vraag moet beantwoordt worden op een schaal van 1 tot 10.
Na deze taak zal de proefpersoon meerdere tv reclames te zien krijgen.

Buying behaviour and emotion (emo)
Tijdens deze taak krijgt de proefpersoon alledaagse producten te zien met een willekeurig geselecteerde prijs. Na het zien van het product + prijs wordt de proefpersoon gevraag of de proefpersoon het product voor die prijs zou kopen. De vraag moet beantwoordt worden met een ja of een nee.
Na deze taak zal de proefpersoon meerdere filmpjes te zien krijgen die een bepaalde emotie oproepen.

exclusie criteria:
De proefpersoon dient normaal/gecorrigeerd zicht te hebben en goed te kunnen horen. Verder worden proefpersonen uitgesloten wanneer zij een psychiatrische aandoening hebben/hebben gehad.
Soort onderzoek Computertaakjes (lab onderzoek)
Vrije inloop Nee
Einddatum 2019-06-10 00:00:00
Duur van het onderzoek 60 minuten
Beloning 10.00 Euro / 1.00 External research Research Credit
Taal Dutch Only